Wie stuurt verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer

Geavanceerde Driver Assistance Systems (ADAS) zijn systemen die de bestuurder ondersteunen in de rijtaak. Ze monitoren de omgeving via sensoren en kunnen de snelheid en richting overnemen, onder toezicht van de bestuurder. ADAS kunnen ook waarschuwen voor gevaarlijke situaties.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Hoewel ADAS de verkeersveiligheid kunnen vergroten, brengen ze ook nieuwe risico’s met zich mee. Uit onderzoek en gesprekken met experts blijkt dat deze risico’s nog niet voldoende worden erkend en beheerst. Bij de introductie van ADAS zijn ze nog niet volledig ontwikkeld, en vaak worden ze na toelating op de weg nog verder geoptimaliseerd. Dit kan leiden tot onbegrip bij bestuurders over het gedrag van de auto.

Daarnaast verandert de rol van de bestuurder. Ze worden nu meer operators dan in traditionele auto’s, wat het risico op verminderde alertheid vergroot. Hoewel de auto deels autonoom kan handelen, blijft de bestuurder juridisch verantwoordelijk. Dit creëert spanning en risico’s.

Verder zijn auto’s met ADAS steeds meer rijdende computers geworden, wat nieuwe risico’s met zich meebrengt, zoals cybersecurity en het uitblijven van noodzakelijke updates. Het is essentieel om vanaf het begin van het ontwerpproces rekening te houden met veiligheid en om gebruikers goed voor te lichten over de risico’s.

Het beleid en de regulering lopen achter op de technologische ontwikkelingen. Er is behoefte aan betere systematische risicoanalyses en toezicht op de veiligheid van ADAS. Het monitoren van ongevallen met ADAS kan bijdragen aan het lerend vermogen van de industrie.

Al met al zijn de effecten van ADAS op de verkeersveiligheid nog onzeker. Hoewel ze het potentieel hebben om bij te dragen aan nul verkeersdoden in 2050, ontbreken nog de nodige waarborgen om dit te realiseren. Veilig innoveren moet een continu proces zijn met transparantie en evaluatie als basis.