Al doende leert men

In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Bijkomende studies tonen aan dat geteste watergebaseerde brandonderdrukkingssystemen kunnen leiden tot een reductie van ontwerpbranden. Dit resulteert in technische afwegingen met betrekking tot de bescherming van de tunnelstructuur, ventilatiesystemen en evacuatieprocedures. Door deze technische afwegingen te introduceren, kan een kosteneffectief systeem worden gerealiseerd. De onzekerheid ligt echter in de gevoeligheid van deze technische veranderingen voor specifieke watergebaseerde brandonderdrukkingssystemen.

Er rezen zorgen bij de STA over het gebruik van watersproei-onderdrukkingssystemen in tunnels, met name in combinatie met het transport van water-reactieve gevaarlijke stoffen. Uit een afzonderlijk rapport blijkt echter dat deze zorg waarschijnlijk beperkt is, aangezien water-reactieve chemicaliën doorgaans in vloeibare vorm worden vervoerd en dus voldoende water zullen vinden in tunnelomgevingen.

Er zijn talloze grootschalige brandonderdrukkingstests uitgevoerd in tunnels, gericht op ontwerpbranden en specifieke brandonderdrukkingssystemen. Modeltests zijn ook uitgevoerd om ontwerpbranden systematisch te bestuderen met verschillende brandonderdrukkingssystemen. Op dit moment is duidelijk dat het uitrusten van een tunnel met een overlaadwatergebaseerd brandonderdrukkingssysteem de ontwerpbrand kan verminderen tot een lager niveau. Het is echter nog niet volledig duidelijk hoe de verbrandingsproducten in dergelijke gevallen worden vrijgegeven, wat essentieel is voor de evacuatieanalyse na activering van het systeem. De belangrijkste doelstelling van dit onderzoek is dan ook het onderzoeken van de effecten van dergelijke systemen op verbrandingsproducten bij tunnelbranden, met de nadruk op CO-concentratie, CO-opbrengst, roetopbrengst en zichtbaarheid.