Gedeeltelijk gesloten constructies voor spoorverbindingen
Als bewoner word ik betrokken in het participatieproces van mijn gemeente voor een nieuwe Mobiliteit Visie. In dat kader heb ik een idee. Alvorens dat in te brengen wil ik het op hoofdlijnen checken. Hiervoor heb ik informatie opgehaald van het Internet. Er is echter een aantal vragen die ik nog niet kan beantwoorden omdat de informatie daarvoor niet op internet te vinden is.
Mijn idee is om een 50 km BIBEKO-gebiedsontsluitingsweg te realiseren om knelpunten in het lokale wegennetwerk op te lossen. Echter door bestaande bebouwing ontbreekt daarvoor de ruimte. Er wordt over een aantal jaren een spoortunnelbak gerealiseerd die dwars door de gemeente loopt. Ik zie dat als mogelijkheid om, zonder aanslag op de beperkt beschikbare ruimte, de GOW te realiseren door de spoortunnelbak als gedeeltelijk gesloten constructie te laten uitvoeren. De rijbanen van de GOW kunnen dan voor het grootste deel op de overkapte helften worden gerealiseerd.
Mijn Hypotheses zijn:
De meerkosten zijn beperkt van zo’n gedeeltelijk gesloten tunnelbakconstructie met GOW t.o.v. een open tunnelbak voor dubbelspoor (6 m breed) + aparte GOW elders. Ook omdat er aan een gedeeltelijk gesloten constructie slechts beperkte extra eisen worden gesteld t.o.v. een ingegraven tunnelbak.
De impact op de bewoners is positief omdat de gedeeltelijk gesloten constructie het geluid van het spoor dempt en de impact van brand en/of explosies op het spoor beperkt.
Op Internet heb ik wel het een en ander gevonden over gedeeltelijk gesloten constructies voor wegen o.a. van Rijkswaterstaat maar niet specifiek voor spoor tracés. De SRT-TSI behandelt alleen tunnels. Bovendien heb ik gelezen dat RailPro extra eisen stelt (VEST) maar dat document kan ik niet vinden.
Ik zou het zeer op prijs stellen indien u mij wilt helpen om mijn idee en hypotheses rationeel te onderbouwen of te falsificeren. Om die reden vraag ik u om eventuele informatie over beveiliging van gedeeltelijk gesloten spoorconstructies beschikbaar te stellen en/of uw mening over de hypothesis met mij te delen. Dit stelt me in staat om te beslissen of het zinvol is om dit idee wel of niet voor te leggen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.