In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Op 21 mei 2014 crashte een vrachtwagen in de Heinenoordtunnel bij Barendrecht, Nederland, nadat een band was geklapt. Bij de botsing vloog de vrachtwagen in brand en gleed meer dan 75 meter naar het laagste punt van de tunnel. De Rotterdam-Rijnmond Brandweer, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (eigenaar van de tunnel) en Efectis Netherlands BV onderzochten het incident.
Het onderzoeksteam van de brandweer analyseerde de oorsprong en ontwikkeling van de brand, de werking van veiligheidsmaatregelen zoals vluchtdeuren en brandbestrijdingsapparatuur.
Het Ministerie maakte gebruik van verkeerscamera’s in de tunnel om het ongeval en de evacuatie- en blusinspanningen vast te leggen.
Brandweer, Ministerie en Politie evalueerden de veiligheidsmaatregelen en bespraken het incidentmanagement met betrokkenen in een rondetafelgesprek.
Efectis NL verzamelde gegevens over de brandontwikkeling, brandlast van de vrachtwagen en schade aan de tunnel, en schatte de vrijkomende warmte tijdens de brand.
Het onderzoek resulteerde in twee rapporten. Het eerste richtte zich op het incidentmanagement en de communicatie, het tweede op de brandontwikkeling. De bevindingen leverden belangrijke inzichten op voor toekomstige veiligheidsmaatregelen in tunnels.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.