Elektrische bussen in de IJtunnel

Sinds medio augustus 2018 worden er volledig elektrische lijnbussen gebruikt in de IJtunnel. Deze bussen, met een innovatieve aandrijving, brengen zowel in de open lucht als in tunnels andere risico’s met zich mee dan de traditionele dieselbussen. Deze notitie bevat een analyse van de impact van elektrische bussen in de IJtunnel op de tunnelveiligheid, inclusief uitgevoerde scenarioanalyses en een beoordeling van de invloed van elektrische bussen op de kwantitatieve risicoanalyse (QRA).

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

In geval van een incident met brand is onderzocht in hoeverre de aanwezigheid van elektrische bussen leidt tot een ander risicoprofiel. Belangrijke factoren die de zelfredding beïnvloeden, zijn onder andere de temperatuurstijging, rookproductie (zicht) en toxiciteit van vrijkomende stoffen. Voor hulpverlening is ook de voorspelbaarheid van het verloop van een incident, de snelheid van escalatie en de gevaren van elektriciteit van groot belang.

Om inzicht te krijgen in de gevolgen van het gebruik van elektrische bussen, is een vergelijking gemaakt tussen voertuigen met een diesel- of benzinemotor en elektrisch aangedreven voertuigen. Hierbij lag de nadruk op busvervoer. Er is gekeken naar de specifieke risico’s bij incidenten met of in de buurt van elektrische voertuigen in tunnels gedurende het hele verloop van een incident, vanaf het begin tot en met de heropening van de tunnel na afloop van het incident.