Brandwerendheid beton in wegtunnels

In 2017 werden vraagtekens gezet bij de brandwerendheid van vier wegtunnels beheerd door Rijkswaterstaat. Onderzoek toonde aan dat beton in tunnels na 2008 mogelijk verminderde brandwerendheid vertoonde. Dit leidde tot een themadag georganiseerd door het Kennisplatform Tunnelveiligheid (KPT) in samenwerking met Rijkswaterstaat en het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) op 16 november 2017. Tijdens deze dag werden verschillende perspectieven belicht door experts en belanghebbenden. Er ontstonden veel vragen over de impact op brandwerendheidseisen en de effectiviteit van maatregelen. Het was cruciaal dat hulpdiensten en bevoegde gezagen samenwerkten.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Een Kwartiermakersgroep Houten werd opgericht om de samenwerking te stroomlijnen. Het Kennisplatform Tunnelveiligheid (KPT), opgericht in 2013, fungeert als verbindende schakel tussen kennisvragers en -bronnen in tunnelveiligheid.

De samenwerking concentreerde zich op vier Gesprekstafels:

  1. Bestaande tunnels: Uniforme aanpak voor inventarisatie en oplossingen.
  2. Nieuwe tunnels: Kennisdeling tussen nieuwbouwprojecten.
  3. Onderzoek: Beoordeling kans op afspatten bij brand en het opstellen van een document hierover.
  4. Brandbestrijding en hulpverlening: Ontwikkeling van instrumenten ter ondersteuning van bevelvoerders.

In 2018 werden de resultaten gepresenteerd, waaronder bevindingen van hitteproeven en maatregelen voor brandbestrijding. Rijkswaterstaat breidde het onderzoek uit naar tunnels tussen 2000 en 2008 en nieuwe tunnels.

In 2021 deelden de Gesprekstafels de eindresultaten. Gesprekstafel 3 concludeerde dat er bij een forse brand een grote kans op afspatten is. Dit benadrukte het belang van betonspatten bij brandwerendheid en de mogelijke noodzaak van maatregelen.

De samenwerking vergrootte het bewustzijn over betonproblematiek rond tunnels en verstevigde het kennisnetwerk. Dit draagt bij aan duurzame samenwerking voor de toekomst.