Al doende leert men

In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Uit onderzoek namens Rijkswaterstaat blijkt dat beton in wegtunnels die na 2000 zijn opgeleverd, mogelijk verminderde brandwerendheid vertoont bij extreem grote branden. Getroffen tunnels zijn onder andere de Salland-Twentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10) en de Koning Willem Alexandertunnel (A2).

De onderzoeken tonen aan dat weggebruikers de tunnels veilig kunnen gebruiken, maar dat er extra afspraken met hulpdiensten (waaronder de brandweer) nodig zijn voor veilige brandbestrijding en eventuele evacuatie boven de tunnel. De tunnels van Rijkswaterstaat voldoen aan strenge brandveiligheidseisen, maar de verminderde brandwerendheid in tunnels na 2000 is mogelijk een zorg.

Er wordt kritisch gekeken naar ontwerp, constructie en materiaalkeuze bij tunnelbouw, inclusief brandwerende bekleding en beton dat bestand is tegen grote branden. In 2018 is besloten om hittewerende bekleding aan te brengen om aan de wettelijke normen te voldoen.

Recent onderzoek suggereert dat grootschalige installatie van hittewerende bekleding mogelijk beperkt kan worden. Dit vereist gezamenlijk onderzoek met gemeentes voor mogelijke maatregelen. Ondertussen blijven de extra afspraken met hulpdiensten van kracht.

Tunnels onder water worden sowieso hersteld met hittewerende bekleding vanwege de grote potentiële schade en de hoge herstelkosten. Er wordt binnenkort bepaald welke tunnels als eerste worden onderzocht.