Al doende leert men

In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft Peutz BV opdracht gegeven voor het uitvoeren van het Brandonderzoek Metro, onder DGTL-nummer 2.66.2.5017. Het doel van het onderzoek is om functionele en prestatie-eisen voor bestaande ondergrondse metrostations af te leiden uit brandscenario’s en kosteneffectiviteit te beoordelen.

Eerdere onderzoeken naar de brandveiligheid van metrostations zijn uitgevoerd in Rotterdam en Amsterdam door respectievelijk AACMott MacDonald en Peutz/FMH. Deze studies richtten zich op de effectiviteit van rook- en warmteafvoer en rookschermen om de vluchtmogelijkheden te verbeteren. Hierbij zijn diverse metrostations en tunnelsegmenten onder de loep genomen, waarbij significante verbeteringen in de vluchtmogelijkheden werden geconstateerd.

Dit huidige onderzoek streeft naar een meer algemene evaluatie van de (kosten)effectiviteit van dergelijke voorzieningen in vergelijkbare ondergrondse metrostations, gebaseerd op centraal vastgestelde uitgangspunten. Het onderzoek richt zich voornamelijk op ondergrondse metrostations die redelijk vergelijkbaar zijn. Metrostations met zeer afwijkende kenmerken, zoals Beurs in Rotterdam, en de Centrale Stations van Amsterdam en Rotterdam, vallen buiten de scope van dit onderzoek.

Het onderzoek is opgedeeld in twee fasen. Fase 1 (hoofdstuk 1-5) omvat een literatuuronderzoek en een bezoek aan de metrostations om relevante uitgangspunten vast te stellen. In fase 2 (hoofdstuk 6-10) wordt onderzocht hoe een brandscenario zich ontwikkelt op basis van deze uitgangspunten. Daarbij wordt ook beoordeeld op welke manier de ontwikkeling van een brandscenario positief beïnvloed kan worden door bouwkundige en installatietechnische maatregelen te treffen op de stations.