Adaptive Cruise Control systemen

Is nader onderzoek door KPT naar Adaptive Cruise Control (ACC)-systemen mogelijk?

Het komt voor dat een moderne auto met rijhulp en met Adaptive Cruise Control (ACC) aan (in een tunnel) een noodstop moet maken. Op diverse sites is te lezen dat dat bij verschillende merken voorkomt en dat er soms in de instructieboekjes voor gewaarschuwd wordt.

Omdat de gevolgen van een onverwachte remactie groot kunnen zijn – zeker in een tunnel- vraagt de vragensteller zich af of er niet meer onderzoek moet worden gedaan naar dit fenomeen of de passieve informatie via een website (bijv. Westerscheldetunnel) of via instructieboekjes wel voldoende is.

Ook wordt opgemerkt dat sommige ACC-systemen “soft” reageren, en andere systemen reageren met een soort noodstop. Een “noodstop” is zeer ongewenst.

Is dit iets voor het KPT om verder te laten onderzoeken (i.s.m. bijvoorbeeld TNO, RDW, ANWB)?

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database