In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
In 2009 was er een brandincident in de Schipholtunnel, waar vijf treinen tot stilstand kwamen voor een rood sein. Dit leidde tot verwarring en miscommunicatie. Gelukkig liep het met een sisser af, maar het had een ramp kunnen worden. Naar aanleiding hiervan vroegen de ministers van Infrastructuur & Milieu en Veiligheid & Justitie het Platform Transportveiligheid om advies over hoe te handelen bij een calamiteit, met nadruk op zelfredzaamheid.
Bijna twee jaar later is er goed nieuws: er ligt nu een uitgebreid maar goed leesbaar rapport met tal van aanbevelingen over hoe te handelen na een incident. Eén opmerkelijke conclusie is dat incidenten niet altijd gepaard gaan met paniek. Betrokkenen laten zich vaak leiden als er een leider opstaat. Een gedwongen evacuatie kan dus kalm en gestructureerd verlopen als bijvoorbeeld de machinist of conducteur het voortouw neemt, mits zij hiervoor geschoold en getraind zijn.
De aanbevelingen zijn diepgaand onderzocht en wetenschappelijk onderbouwd door prof. Ira Helsloot en zijn team van Crisislab aan de VU in Amsterdam. Samen met experts uit de spoorindustrie en hulpverlening zijn verschillende oplossingen overwogen en afgewogen. Sommige voorstellen, zoals achteruit de tunnel uitrijden in geval van nood, hebben het niet gehaald en de redenen hiervoor zijn in het rapport te vinden. De voorgestelde keuzes zijn getoetst door verschillende organisaties, waaronder FNV Spoor, Rover, CG-Raad, Brandweer en NVBR.
De ministers hebben het Platform Transportveiligheid gevraagd met makkelijk toepasbare aanbevelingen te komen voor reizigers, treinpersoneel en spoorbedrijven. Dit rapport voldoet aan deze vraag.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.