In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Dit onderzoek is geïnitieerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (Ministerie IenM) in reactie op signalen uit de markt over de toepassing van waterstof en omsloten ruimten, met betrekking tot regelgeving PGS 35 en PGS 261. Het onderzoek richt zich op het identificeren van lacunes in de huidige regelgeving.
Het onderzoeksteam bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende belanghebbenden, waaronder OV-busvervoer, mogelijke toekomstige gebruikers van waterstofvoertuigen, de brandweer, leveranciers van waterstof, leveranciers van detectieapparatuur, kennis- en wetenschapsinstellingen, keurings- en certificeringsinstanties, en waterstofveiligheidsexperts.
De scope van het onderzoek is gericht op het identificeren van de benodigde maatregelen voor waterstof en de aspecten met betrekking tot het gebruik ervan in omsloten ruimten. Het doel is om te bepalen wat er al aan maatregelen bestaat, welke vervolgacties nodig zijn en wie daarbij betrokken moeten zijn.
Het onderzoek is verdeeld over vier werkgroepen:
Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om de veiligheid en toepasbaarheid van waterstof in omsloten ruimten te waarborgen.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.