Al doende leert men

In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Dit onderzoek is geïnitieerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (Ministerie IenM) in reactie op signalen uit de markt over de toepassing van waterstof en omsloten ruimten, met betrekking tot regelgeving PGS 35 en PGS 261. Het onderzoek richt zich op het identificeren van lacunes in de huidige regelgeving.

Het onderzoeksteam bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende belanghebbenden, waaronder OV-busvervoer, mogelijke toekomstige gebruikers van waterstofvoertuigen, de brandweer, leveranciers van waterstof, leveranciers van detectieapparatuur, kennis- en wetenschapsinstellingen, keurings- en certificeringsinstanties, en waterstofveiligheidsexperts.

De scope van het onderzoek is gericht op het identificeren van de benodigde maatregelen voor waterstof en de aspecten met betrekking tot het gebruik ervan in omsloten ruimten. Het doel is om te bepalen wat er al aan maatregelen bestaat, welke vervolgacties nodig zijn en wie daarbij betrokken moeten zijn.

Het onderzoek is verdeeld over vier werkgroepen:

  1. Werkgroep 1 (coördinatie Hans de Laat, KIWA): Het stallen van waterstofaangedreven voertuigen in omsloten ruimten bij normaal gebruik, met aandacht voor risico’s bij lekkage en preventieve maatregelen.
  2. Werkgroep 2 (coördinatie Rob Doorn, Teewissen): Het repareren van een waterstofvoertuig in een werkplaats, met nadruk op veiligheidseisen volgens de Arbowetgeving en scenario’s uitgewerkt door werkgroep 1.
  3. Werkgroep 3 (coördinatie Hans de Laat, Kiwa, Hans Spobeck, IFV): Tunnelveiligheid met focus op mogelijke scenario’s, wettelijke richtlijnen, mitigerende maatregelen en communicatie met hulpverleners en overheid.
  4. Werkgroep 4 (coördinatie Erik Büthker, PitPoint): Indoor tanken van waterstof, met aandacht voor technische installaties en naleving van bouwvoorschriften en NPR 7910.

Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om de veiligheid en toepasbaarheid van waterstof in omsloten ruimten te waarborgen.