In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Nederland en België staan voor talrijke tunnelrenovatieprojecten waarbij volledige tunnelafsluitingen noodzakelijk zijn voor veilige uitvoering. Dit heeft een aanzienlijke maatschappelijke impact en moet zo kort mogelijk gehouden worden. De hypothese is dat de duur van tunnelafsluitingen verkort kan worden door de testperiode deels parallel te laten lopen met de renovatie, zonder verlies aan kwaliteit of aantoonbaarheid.
Dit vereist een herontwerp van de testen (simulatie, virtuele training en tests) waarbij de betrouwbaarheid van de gerenoveerde tunneltechnische installaties (TTI) minstens gelijk blijft aan het huidige niveau.
Deze paper inventariseert de mogelijkheden van virtueel testen om de duur van tunnelafsluitingen bij renovaties te verkorten. Eerst wordt de huidige stand van zaken rond tunneltests en beschikbare technieken geanalyseerd. Vervolgens worden met marktpartijen, Rijkswaterstaat en bevoegde instanties randvoorwaarden besproken om virtueel testen te faciliteren en zo de tunnelafsluiting te verkorten. De paper sluit af met conclusies en aanbevelingen om virtueel testen te implementeren.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.