Sinds mei 2019 gelden nieuwe veiligheidsregels voor wegtunnels. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) verleent de openstellingsvergunning die aantoont dat de tunnel aan de veiligheidseisen voldoet. Verschillende vervoersbedrijven in de regio Amsterdam gebruiken deze tunnels voor hun busdiensten. In 2015 zijn afspraken gemaakt tussen de Tunnelbeheerder en de ODNZKG over veiligheidsmaatregelen in de IJtunnel. Een van deze afspraken betreft de instructie voor buschauffeurs om bij calamiteiten snel te ontruimen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
In geval van een incident met brand is onderzocht in hoeverre de aanwezigheid van elektrische bussen leidt tot een ander risicoprofiel. Belangrijke factoren die de zelfredding beïnvloeden, zijn onder andere de temperatuurstijging, rookproductie (zicht) en toxiciteit van vrijkomende stoffen. Voor hulpverlening is ook de voorspelbaarheid van het verloop van een incident, de snelheid van escalatie en de gevaren van elektriciteit van groot belang.
Om inzicht te krijgen in de gevolgen van het gebruik van elektrische bussen, is een vergelijking gemaakt tussen voertuigen met een diesel- of benzinemotor en elektrisch aangedreven voertuigen. Hierbij lag de nadruk op busvervoer. Er is gekeken naar de specifieke risico’s bij incidenten met of in de buurt van elektrische voertuigen in tunnels gedurende het hele verloop van een incident, vanaf het begin tot en met de heropening van de tunnel na afloop van het incident.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.