Veiligheid en elektrische personenauto’s

Dit onderzoek is ingegeven door de groeiende populariteit van elektrische auto’s in Nederland en wereldwijd. Hierdoor is er meer aandacht voor mogelijke veiligheidsrisico’s bij deze voertuigen. Naar aanleiding van incidenten in september 2019 zijn er Kamervragen gesteld over dit onderwerp. Dit heeft RVO aangezet tot het verzoek aan CE Delft om het bestaande kennisoverzicht uit 2014 over veiligheidsrisico’s van elektrische personenauto’s te actualiseren.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Het onderzoek heeft 280 wetenschappelijke, semiwetenschappelijke bronnen en mediaberichten bestudeerd over veiligheidsrisico’s bij elektrische auto’s. Daarnaast zijn er 25 interviews gehouden met deskundigen. De conclusie is dat elektrische auto’s over het algemeen geen hoger veiligheidsrisico lijken te vormen dan conventionele auto’s. Veiligheidsrisico’s die gelden voor elektrische auto’s, zijn vaak ook van toepassing op conventionele auto’s. Bovendien geldt er veel regelgeving op het gebied van veiligheid voor zowel soorten auto’s.

Specifieke veiligheidsrisico’s die naar voren kwamen, zijn het optreden van een thermal runaway (waarbij accupakketten brand kunnen veroorzaken) en autobranden in parkeergarages. Echter, de kans op deze veiligheidsrisico’s lijkt volgens de literatuur en praktijktesten niet hoog. Ook zijn er geen aanwijzingen dat de effecten substantieel groter zijn. Verdere statistieken en praktijkdata zullen moeten bevestigen of dit overeenkomt met de praktijk.

Brand als gevolg van een thermal runaway brengt geen significant hoger veiligheidsrisico met zich mee vergeleken met conventionele auto’s, maar vraagt om een andere aanpak bij incidentmanagement. Er zijn ook nog openstaande vragen over de veroudering van accupakketten en de betrouwbaarheid van het monitoringsysteem voor spanning en temperatuur in het accupakket.

Hoewel de daadwerkelijke extra risico’s van elektrische auto’s gering lijken op basis van bestaande kennis en regelgeving, kan aanvullend experimenteel of praktijkonderzoek mogelijk enkele vragen en zorgen wegnemen die er leven.