In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
De definitie van een veilige vluchtweg is een onderwerp dat vaak tot discussie leidt. Echter, het is onbetwistbaar dat het overdrukventilatiesysteem een cruciale rol speelt in dit vraagstuk. Traditioneel worden overdruk- en tunnelventilatiesystemen gezien als afzonderlijke installaties. De ontwerpberekeningen voor overdrukventilatiesystemen zijn vaak gebaseerd op verouderde aannames, regels van duim en sterke vereenvoudigingen. Met deze traditionele benadering wordt het dynamische gedrag van het ventilatiesysteem als geheel vaak over het hoofd gezien, met mogelijk als onbedoeld gevolg, minder veilige vluchtwegen.
Royal HaskoningDHV heeft, in samenwerking met haar partner voor het Coentunnel-project, uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar een verfijndere methode. Hierbij werd het tunnelventilatie- en overdrukventilatiesysteem beschouwd als één geïntegreerd ventilatiesysteem. Dit onderzoek heeft geleid tot een nieuwe ontwerpaanpak voor veilige vluchtwegen. Dankzij deze aanpak is het nu mogelijk om luchtstromen en luchtdrukken voor elk denkbaar scenario over de gehele tunnelconstructie in kaart te brengen. Deze nieuwe mogelijkheid heeft al zijn waarde bewezen in verschillende projecten.
Tegenwoordig worden contracten steeds vaker gebaseerd op functionele eisen in plaats van voorgeschreven specificaties zoals bij traditionele bestekken. Opdrachtnemers moeten in elke projectfase aantonen dat hun ontwerpkeuzes voldoen aan deze functionele eisen. Vooral bij het ontwerp van overdrukventilatiesystemen blijkt dit in de praktijk een uitdagende taak. De nieuwe ontwerpaanpak maakt het eenvoudiger om contracteisen voor een veilige vluchtweg aan te tonen. Vanuit het perspectief van opdrachtgevers kunnen contracteisen vóór aanbesteding worden getoetst op haalbaarheid.
Dit artikel verkent de toepassing van deze nieuwe aanpak en de resultaten tot nu toe, waarbij een beter begrip van het gedrag van het overdrukventilatiesysteem centraal staat. Daarnaast worden mogelijke toekomstige stappen besproken om het dynamische gedrag van het complete ventilatiesysteem verder in kaart te brengen.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.