Measuring nitrogen dioxide and controlling ventilation in road tunnels

Het beoordelen van de prestaties van tunnels bij brand wordt steeds crucialer voor de algehele bruikbaarheid en duurzaamheid van de structuur. Een van de meest betrouwbare methoden om de reactie van beton bij brand in tunnels te evalueren, is door middel van testen. Dit onderzoek bespreekt de brandproeven die zijn uitgevoerd in de Victory Boogie Woogietunnel, onderdeel van het Rotterdamsebaan-project in Den Haag, Nederland. Het doel van de studie is om de brandprestaties van het betonnen deel van de tunnel te beoordelen wanneer het wordt blootgesteld aan een brandcurve zoals voorgeschreven door Rijkswaterstaat (RWS). Er werden 6 brandproeven uitgevoerd op betonnen platen van 5,0 m x 2,4 m x 0,4 m, blootgesteld aan de RWS-brandcurve gedurende 120 minuten. Een van de belangrijkste conclusies van dit werk is dat het noodzakelijk is om een grootschalig monster te testen om de prestaties van een beschermingssysteem nauwkeurig te beoordelen. Een andere belangrijke conclusie is dat het testmonster het betonmengsel moet bevatten dat het beton van de tunnel nauwkeurig vertegenwoordigt om onzekerheid in het afschilferingsgedrag bij brand te voorkomen.

De studie benadrukt ook dat de meting van stikstofdioxiden (NO2) in wegtunnels essentieel is om de gezondheid van gebruikers te waarborgen. Een directe meting van NO2-concentraties wordt aanbevolen, omdat de gebruikelijke omrekeningsratio van NO naar NO2 niet langer geldig is. Hierdoor moeten wegtunnels nu worden uitgerust met NO2-sensoren om de luchtkwaliteit te waarborgen.

Kortom, dit onderzoek benadrukt het belang van brandproeven en nauwkeurige NO2-metingen in wegtunnels om de veiligheid en gezondheid van gebruikers te waarborgen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database