In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
In dit memo worden de vragen gepresenteerd die in 2014 zijn opgesteld in de werkgroep Overheidsdiensten – Veiligheid moderne voertuigen en de Regiegroep Incidentbestrijding LNG. Het doel van dit memo is om zo volledig mogelijk antwoorden te formuleren op de vragen van hulpverleners en incidentmanagers. De vragen zijn opgedeeld in categorieën, namelijk voertuigen met vloeibaar (cryogeen) gas (LNG) en gas onder druk (CNG en waterstof). Voor sommige vragen is het definitieve antwoord nog niet beschikbaar. Deze vragen blijven open, en verder onderzoek kan nodig zijn.
Voertuigen met waterstof en CNG worden als één categorie behandeld, omdat het gevaar voor hulpverleners door een gashouder en -leidingen aan boord van het voertuig vrijwel onafhankelijk is van het specifieke brandbare gas.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.