Impact of new energy carriers in road tunnel safety

Wegtunnels zijn cruciaal in het Trans-Europese wegennetwerk maar vormen ook kwetsbare punten in de infrastructuur. Na grote tunnelbranden tussen 1999 en 2001 is wereldwijd geïnvesteerd in veiligheid en modernisering. De EU heeft strenge tunnelveiligheidsnormen opgesteld na deze catastrofale incidenten. Veiligheidssystemen zijn nu geoptimaliseerd voor specifieke brandscenario’s in tunnels.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

De EU richt zich op duurzaamheid en overweegt een verbod op brandstofauto’s. Elektrische, waterstof- en hybride auto’s worden de norm. Dit roept vragen op over de voorbereiding van veiligheidssystemen en hulpdiensten bij een brand met deze diverse energiedragers.

De thesis van Miss Hermann concentreert zich op het ontwikkelen en analyseren van tunnelbrandscenario’s met verschillende energiedragers. Dit omvat:

  • Onderzoek naar toekomstige mobiliteitsconcepten voor de komende 30 jaar.
  • Analyse van de impact van deze concepten op tunnelbranden, met focus op giftige stoffen, branddynamiek en de inzet van hulpdiensten.
  • Verzamelen en analyseren van informatie van belanghebbenden, zoals tunnelveiligheidsexperts en officiële instanties.
  • Opstellen van een scenario-database met bevindingen.
  • Uitvoeren van een kwalitatieve risicoanalyse gebaseerd op Duitse veiligheidsrichtlijnen en specifieke scenario’s.

Miss Hermann wordt begeleid door ITA-COSUF en krijgt ondersteuning vanuit de internationale tunnelveiligheidsgemeenschap.