Wegtunnels zijn cruciaal in het Trans-Europese wegennetwerk maar vormen ook kwetsbare punten in de infrastructuur. Na grote tunnelbranden tussen 1999 en 2001 is wereldwijd geïnvesteerd in veiligheid en modernisering. De EU heeft strenge tunnelveiligheidsnormen opgesteld na deze catastrofale incidenten. Veiligheidssystemen zijn nu geoptimaliseerd voor specifieke brandscenario’s in tunnels.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
De EU richt zich op duurzaamheid en overweegt een verbod op brandstofauto’s. Elektrische, waterstof- en hybride auto’s worden de norm. Dit roept vragen op over de voorbereiding van veiligheidssystemen en hulpdiensten bij een brand met deze diverse energiedragers.
De thesis van Miss Hermann concentreert zich op het ontwikkelen en analyseren van tunnelbrandscenario’s met verschillende energiedragers. Dit omvat:
Miss Hermann wordt begeleid door ITA-COSUF en krijgt ondersteuning vanuit de internationale tunnelveiligheidsgemeenschap.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.