In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Vaste brandbestrijdingssystemen (FFFS) worden veel gebruikt in de bouwsector. Echter, FFFS worden in de Verenigde Staten beperkt toegepast in snelwegtunnels. Het hoge verkeersvolume door veel van deze tunnels heeft geleid tot brandproblemen met betrekking tot veiligheid en schade aan eigendommen. Het grotere gebruik van FFFS in andere landen (bijv. Japan en Australië) toont een groot potentieel in het verminderen van dit risico.
Om een beter inzicht te krijgen in dit risico en strategieën om het te verminderen met behulp van FFFS, verzamelt dit onderzoek eerder verzamelde experimentele, computationele vloeistofdynamica (CFD) en kostenanalysegegevens van branden in weg tunnels met behulp van FFFS.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.