Diverse rechtsgebieden met kritieke tunnelinfrastructuur hebben de behoefte geuit om de risico’s en implicaties van verkeersincidenten in tunnels met waterstof-brandstofcelvoertuigen te begrijpen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Er is een risicoanalyse uitgevoerd om te schatten welke scenario’s het meest waarschijnlijk zouden zijn bij een crash. De resultaten tonen aan dat het meest waarschijnlijke gevolg geen extra gevaar oplevert vanwege de waterstof, hoewel sommige factoren extra gegevens en studie nodig hebben ter validatie. Dit omvat kleine botsingen en scenario’s zonder vrijgave of ontsteking.
Wanneer de waterstof ontbrandt, is het meest waarschijnlijk een straalvlam vanwege de drukontlasting door een koolwaterstofbrand. Dit scenario werd overwogen in gedetailleerde modellering van specifieke tunnelconfiguraties, evenals discussie over gevolgen met betrekking tot het Massachusetts Department of Transportation.
Lokaal betonschilverlies kan optreden waar de straalvlam het plafond raakt, maar dit wordt niet verwacht bij ventilatie. Structurele epoxy blijft ruim onder de degradatietemperatuur. De totale spanning op de stalen constructie was aanzienlijk lager dan de vloeigrens van roestvrij en ASTM A36 staal bij de maximale staaltemperatuur, zelfs wanneer de ventilatie niet operationeel was. Als gevolg hiervan zal de stalen structuur niet worden aangetast.
Het is belangrijk op te merken dat de studie een conservatieve benadering hanteerde voor verschillende factoren, dus waargenomen temperaturen zouden lager moeten zijn dan voorspeld door de modellen.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.