In deze notitie zijn de resterende discussiepunten tussen RWS en de gemeente verduidelijkt en is tevens inzichtelijk gemaakt over welke aanvullend te treffen veiligheidsvoorzieningen er ambtelijke overeenstemming is bereikt. Met het treffen van deze aanvullende voorzieningen (bovenop de reeds geplande gebruikelijke voorzieningen in moderne RWS-tunnels) resteert er in feite nog maar één discussiepunt, namelijk de risico’s en de beheersbaarheid van een grote vrachtautobrand in de tunnel. Concreet is de discussie of al dan niet moet worden voorzien in een vast automatisch blussysteem (WMS) of een mobiel blussysteem (WMS-kanon of CAFS-voertuig). Daarbij is het de vraag of de investering in een blussysteem kosteneffectief is uit het oogpunt van beperking van de schade die een grote vrachtautobrand kan aanrichten. De schade van een brand heeft betrekking op de directe schade aan de tunnel en de maatschappelijke schade, doordat de tunnel tijdelijk niet beschikbaar zal zijn gedurende de periode die nodig is om de schade aan de tunnel te herstellen.