Het beoordelen van de prestaties van tunnels bij brand wordt steeds crucialer voor het algehele gebruiksgemak en de duurzaamheid van de constructie. Een van de meest betrouwbare methoden om de reactie van het beton tijdens brand in tunnels te evalueren, is door middel van testen. In dit onderzoek worden de brandtesten besproken die zijn uitgevoerd in de Victory Boogie Woogietunnel, onderdeel van het Rotterdamsebaan project (Den Haag, Nederland).
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Het doel van de studie is om de brandprestaties van het betonnen deel van de cut-and-cover sectie te beoordelen wanneer het wordt blootgesteld aan een tunnelbrandcurve. Er zijn in totaal 6 brandtesten uitgevoerd op betonnen platen van 5,0 m x 2,4 m x 0,4 m, blootgesteld aan de brandcurve van Rijkswaterstaat (RWS) gedurende 120 minuten. Op basis van het onderzoek is een van de belangrijkste conclusies getrokken dat het noodzakelijk is om een groot schaalmodel te testen om de prestaties van een beschermingssysteem nauwkeurig te beoordelen. Een andere belangrijke conclusie is dat het testmonster het betonmengsel moet hebben dat nauwkeurig het tunnelbeton vertegenwoordigt om onzekerheid in het door brand geïnduceerde afspatten van beton te vermijden.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.