In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
De eenvoudigste manier om tunnelbranden te verminderen, is door ze in de eerste plaats te voorkomen. Hoewel volledige preventie onmogelijk is, zijn er manieren om de impact van een brand in een tunnel te minimaliseren. Dit kan worden bereikt door vroegtijdige detectie van een incident en een brand te waarborgen.
De brand in de Kanaaltunnel begon vermoedelijk op een vrachtwagen buiten de tunnel en verspreidde zich naar binnen. Daarom streven we naar onderzoek naar externe branddetectie om te voorkomen dat een brandende voertuig de tunnel betreedt. Bovendien is het cruciaal om een brandincident binnen in de tunnel vroegtijdig te detecteren om de kans op een succesvolle blussing en een veilige evacuatie te vergroten.
Op dit moment beschikken tunnelbeheerders en de brandweer niet over nauwkeurige, realtime informatie over de locatie, de groei en de potentiële brandbelasting in tunnels. Deze informatie is cruciaal voor de eigen veiligheid en om de brand effectief te bestrijden.
Hoewel er momenteel een breed scala aan detectie- en bewakingssystemen in tunnels is geïnstalleerd in heel Europa, ontbreekt het aan betrouwbare gegevens over de werking van deze systemen in tunnels. Dit rapport beoogt de momenteel geïnstalleerde apparatuur voor detectie en bewaking te inventariseren en een betrouwbaarheidsschatting te maken.
Detectie- en bewakingssystemen worden in veel verschillende toepassingen gebruikt. Dit rapport maakt een eerste beoordeling van deze apparatuur en onderzoekt of sommige bestaande technieken ook geschikt zouden kunnen zijn voor gebruik in een tunnelomgeving.
Voor dit onderzoek werden gegevens over monitoring- en detectiesystemen verzameld uit Tsjechië, Duitsland, Griekenland, Slowakije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Sinds de gebeurtenissen van 11 september 2001 is het verkrijgen van informatie over de technologie die in tunnels en daarbuiten is geïnstalleerd een uitdaging geworden, aangezien exploitanten terughoudend zijn om details te verstrekken over hun structuren en de geïnstalleerde technologie.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.