Bij de aanleg en openstelling van een wegtunnel zijn verschillende betrokken partijen, zoals het Rijk, gemeenten, provincies, of particuliere ondernemers. Uiteindelijk beslist het college van B en W over de openstellingsvergunning volgens de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw). Zij beoordelen of de tunnel voldoet aan omgevingsvergunningsvoorwaarden en veiligheidseisen voor beheer en calamiteitenafhandeling, met advies van gemeentelijke adviseurs, de veiligheidsregio, en de aangewezen veiligheidsbeambte.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
In 2013 bleek uit tunnelconferenties dat de procedures voor openstellingsvergunningen per gemeente varieerden. Redenen hiervoor zijn complexiteit, specifieke aandachtspunten en beperkte ervaring met tunnels. Het doel is een voorspelbaar en uniform proces voor tunnelgebruik te bevorderen.
Deze bestuurlijke handreiking richt zich op gemeentelijke bestuurders en biedt richtlijnen voor de ontwikkeling van wegtunnels langer dan 250 meter. Het bevordert uniformiteit en voorspelbaarheid van het proces van idee tot ingebruikname. De handreiking verduidelijkt tunnelwetgeving en haar impact op het tunnelveiligheidsproces. Het benadrukt de gemeentelijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, samen met aandachtspunten voor betere anticipatie.
Deze handreiking baseert zich op de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw) van 1 juli 2013, gericht op aanleg en renovatie van wegtunnels. De nadruk ligt op nieuwe wegtunnelconstructies. De verkenningsfase voor tunnelbouw, vaak voorafgaand aan dit proces, valt buiten de reikwijdte van deze handreiking gezien de kosten en tijdsinvestering.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.