In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Dit koninklijk besluit, afgekondigd door Koning Willem-Alexander, vormt de basis van een cruciale hervorming voor het lokale spoorwegennetwerk in Nederland. Het is uitgevaardigd naar aanleiding van een voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, mede namens de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Veiligheid en Justitie. Het besluit is gebaseerd op diverse wetsartikelen, waaronder die van de Wet lokaal spoor, de Wegenverkeerswet 1994, het Burgerlijk Wetboek en de Arbeidstijdenwet.
Dit wetsbesluit, voorafgegaan door het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State, definieert essentiële termen met betrekking tot lokale spoorwegen en hun infrastructuur. Hoofdstuk 1 van dit besluit legt de basisprincipes vast, waarbij onder andere termen als baanvak, beweegbare brug, hoofdspoorweg en sein worden gedefinieerd.
Artikel 2 specificeert de elementen die de lokale spoorweginfrastructuur omvatten. Hieronder vallen onder andere terreinen, bermen, omheiningsmuren, spoorstaven, wissels, perrons, en diverse installaties voor veiligheid en telecommunicatie. Deze nauwkeurige definitie vormt de leidraad voor verdere uitwerking en implementatie van dit wetsbesluit.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.