Dit onderzoeksrapport beoogt de invloed van elektrische voertuigen op de beschikbaarheid van Nederlandse tunnels te onderzoeken. In hoofdstuk 5 worden gebeurtenissen geïdentificeerd die door de overgang naar elektrische voertuigen kunnen worden beïnvloed en tot onbeschikbaarheid kunnen leiden. De belangrijkste gebeurtenissen die naar voren komen zijn geplande sluitingen voor reiniging, onbeschikbaarheid door voertuigbrand en geplande sluitingen voor asfaltvervanging.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Hoofdstuk 6.1 concludeert dat de totale emissies van Battery Electric Vehicles (BEV) en Internal Combustion Engine Vehicles (ICEV) vrijwel gelijk zijn, doordat een groot deel van de voertuigemissies niet-uitlaatgasemissies betreft, voornamelijk afkomstig van banden, remmen en slijtage van het wegdek. BEV’s en Plug-in Hybrid vehicles (PHEV) stoten echter meer deeltjes uit door hun hogere gewicht. Dit heeft geen merkbare invloed op de beschikbaarheid.
Brand als gevolg van een incident heeft geen aanzienlijke impact op de totale beschikbaarheid van tunnelsystemen. De waarschijnlijkheid van ontsteking varieert van 2,00% voor BEV’s tot 3,17% voor ICEV. Hersteltijden nemen toe van 30 minuten voor ICEV tot 68 minuten voor EV’s.
Het is voorgesteld om brandbestendige materialen te testen voor veiligheid bij een EV-brand. Op basis van huidige gegevens wordt verwacht dat BEV het aandeel van ICEV zal overtreffen tussen 2034 en 2037.
Zwaardere PHEV en BEV hebben echter een negatief effect op de levensduur van asfalt, met een geschatte slijtagesnelheidstoename van 12,9% bij 100% verzadiging van EV’s. Het vervangingsinterval van DAB-asfalt zal naar verwachting afnemen van 17 jaar in 2022 tot 15,2 – 15,5 jaar in 2040.
FCEV zal naar verwachting geen significant aandeel hebben in de Nederlandse infrastructuur. De toegestane onbeschikbaarheid voor gepland onderhoud in de LTS is 75 uur per jaar, en de totale berekende onbeschikbaarheid stijgt naar maximaal 4 uur en 52 minuten in 2040, een toename van 27 minuten per jaar. Dit heeft geen substantiële invloed op de beschikbaarheid van tunnels. De huidige beschikbaarheidsniveaus kunnen worden gehandhaafd, zelfs als alle voertuigen op de Nederlandse infrastructuur PHEV of BEV zijn.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.