In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Ondergrondse of gedeeltelijk ondergrondse tunnels vormen een zeer belangrijk onderdeel van moderne wegtransportsystemen. Naarmate de ontwikkeling van waterstofauto’s vordert op de markt, is het onvermijdelijk dat waterstofauto’s in de nabije toekomst gebruik zullen maken van gewone weg tunnels.
Dit artikel bespreekt potentiële brandscenario’s en brandgevaren van waterstofauto’s in weg tunnels en de implicaties daarvan voor de brandveiligheidsmaatregelen en ventilatiesystemen in bestaande tunnels. De benodigde informatie voor het uitvoeren van risicobeoordelingen van waterstofauto’s in weg tunnels wordt besproken. Waterstof heeft een lage ontstekingsenergie en een breed ontvlambaarheidsbereik, wat suggereert dat lekken een hoge kans op ontsteking hebben en resulteren in een waterstofvlam. CFD-simulaties van waterstofbranden in een volledige tunnel met een vierkante doorsnede van 5m bij 5m werden uitgevoerd. Het effect van de ventilatie op het beheersen van het terugslaan en de neerwaartse vlam wordt besproken.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.