Alternative Fuel Vehicles in Tunnels

Dit rapport behandelt verschillende voertuigen die afwijken van de gebruikelijke benzine en diesel, zoals die op aardgas, propaan, elektriciteit of waterstof rijden. Deze alternatieve brandstoffen brengen andere risico’s met zich mee dan traditionele brandstoffen, vooral in afgesloten ruimtes zoals tunnels. Ondanks uitgebreid onderzoek naar risicoscenario’s in tunnels en garages, is de toepasbaarheid van deze data op snelwegtunnelbeheerders niet altijd duidelijk.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Het rapport biedt een beknopt overzicht van de beschikbare literatuur over de verschillende risico’s van alternatieve brandstofvoertuigen, inclusief personenauto’s, vrachtwagens en bussen. Het omvat zowel worst-case scenario’s als realistischere situaties, en risico-gebaseerde analyses. Het identificeert ook hiaten in het onderzoek, met het oog op toekomstige inspanningen om de gevaren en aanbevelingen voor het gebruik van deze voertuigen in tunnels beter te begrijpen.

Dit werk werd geïnitieerd op basis van feedback van diverse belanghebbenden, waaronder overheden, industrie en adviescomités op het gebied van waterstof en brandstofcellen. Sandia National Laboratories leidde het project, in samenwerking met het Amerikaanse ministerie van Energie (DOE), het ministerie van Transport (DOT) en andere instanties. Het rapport werd beoordeeld door experts van verschillende overheidsinstanties en organisaties.

Het doel is om beter te begrijpen hoe veilig om te gaan met voertuigen op alternatieve brandstoffen, met name in tunnels. Het rapport bevat aanbevelingen om de veiligheid te verbeteren en wijst op het belang van samenwerking tussen verschillende belanghebbenden om dit doel te bereiken. Financiële steun voor dit onderzoek kwam van het U.S. DOE.