Al doende leert men

In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.

HEEFT U EEN VRAAG?

Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.

Naar de vragen database

Tijdens een bijeenkomst in 2015 werd opgemerkt dat het gezamenlijk leren en breed delen van oefen- en incidentevaluaties nog niet voldoende geïntegreerd was. Er ontbrak een landelijke aanpak en een centraal punt om evaluatiegegevens te delen. Een werkgroep van experts werd gevormd om dit aan te pakken.

Deze handreiking heeft als doel het bevorderen van collectief leren en het breed delen van oefen- en incidentevaluaties in tunnels. Het richt zich specifiek op de implementatie van organisatorische leer- en verbeterpunten, niet op technische aspecten. De link met opleiding en training wordt niet behandeld, maar is wel relevant.

De doelgroep van deze handreiking omvat alle direct betrokken partijen bij het oefen- en evaluatieproces, zoals tunnelbeheerders, veiligheidsbeambten, centrale bedienings- en meldkamerleiders, hulpdiensten en toezichthoudende instanties.

Dit document heeft de status van een handreiking, wat betekent dat organisaties de aanbevelingen en verbetersuggesties naar eigen inzicht kunnen overnemen.