In Nederlandse wegtunnels wordt regelmatig op verschillende niveaus geoefend, conform wet- en regelgeving. Leer- en verbeterpunten uit deze oefeningen en echte incidenten worden vastgelegd in evaluatierapporten. Deze bevindingen hebben geleid tot succesvolle implementaties van verbeteringen in planvorming, nieuwe samenwerkingsverbanden en werkmethoden voor aanbevelingen.
Bekijk de eerder gestelde vragen óf stel zelf een vraag aan het KPT team. Wij zullen u zo snel mogelijk beantwoorden met een zo uitgebreid mogelijk antwoord.
Dit koninklijk besluit, uitgevaardigd door Koning Willem-Alexander, vertegenwoordigt een belangrijke stap in de aanwijzing van lokale spoorwegen binnen Nederland. Het is gebaseerd op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, gedateerd 13 november 2013, en geregistreerd onder nummer IenM/BSK-2013/251482 bij de Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken.
In overweging van artikel 2, eerste lid, van de Wet lokaal spoor, heeft dit besluit als doel de specificatie van lokale spoorwegen. Hierbij worden bepaalde uitzonderingen gemaakt, zoals spoorwegen die enkel dienen voor historisch of toeristisch vervoer, alsook particuliere spoorwegen die exclusief voor goederenvervoer door de eigenaar worden gebruikt. Deze lokale spoorwegen zijn gelegen binnen een reeks gemeenten, waaronder Albrandswaard, Amstelveen, Amsterdam, en vele anderen. Ook zijn spoorwegen verbonden aan werkplaatsen en remises in dit besluit opgenomen.
Artikel 2 stipuleert het tijdstip waarop dit besluit in werking treedt, namelijk op het moment van de inwerkingtreding van hoofdstuk 1 van de Wet lokaal spoor. Hiermee wordt een concrete start gemaakt met de implementatie van deze wetgeving betreffende lokale spoorwegen.
Het KPT organiseert met regelmaat verschillende bijeenkomsten waarin er met specialisten nog verder op de materie wordt ingegaan. Wilt u ook zo’n bijeenkomst bijwonen? Meld u dan aan via het aanmeldformulier op de pagina van de desbetreffende bijeenkomst.